مجوز تشکیل موسسه حقوقی

عیسی امینی: مرکز وکلای قوه قضاییه فقط به اعضای خود می‌تواند مجوز تشکیل موسسه حقوقی بدهد

🔸هفته گذشته رئیس مرکز وکلای قوه قضاییه به خبرگزاری فارس گفت:

▪️«با رأی دیوان عدالت اداری، مستند بر مقررات و بر اساس ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم توسعه، مرکز وکلای قوه قضائیه متولی اصلی ثبت و ساماندهی مؤسسات حقوقی شد. البته دارندگان پروانه وکالت که قانوناً حق انجام فعالیت در حوزه وکالت و ثبت مؤسسات را دارند از این قاعده مستثنی هستند و ثبت مؤسسه برای آنها تابع قواعد خاص و متناسب با این است که این وکلا پروانه وکالت خود را از کانون وکلا گرفته باشند یا از مرکز امور وکلا مجوز دریافت کرده باشند.»

🔸در واکنش به این اظهارات، عیسی امینی، رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز، به ایسنا چنین گفت:

▪️«روشن است که کانون مجوزی برای افرادی غیر از وکلای دادگستری صادر نمی‌کند و مرکز امور مشاوران هم اصولاً و طبق صراحت آیین‌نامۀ حاکم بر آن نمی‌تواند برای افرادی غیر از اعضایش مجوز مؤسسه صادر کند. احتمالاً استناد به مادۀ ۱۸۷ برنامۀ سوم توسعه بدین جهت بود که اساس تشکیل مرکز امور مشاوران صرفاً در حد تجویز صدور مؤسسات و مشاوره حقوقى بود، نه آنچه متاسفانه می‌بینیم؛ امروزه حتی آیین‌نامه‌ای تصویب می‌شود که این نهاد پروانۀ وکالت صادر کند و صدور آن را استمرار بخشد. اگر به همۀ مستندات قانونی و استدلال‌های هیأت عمومی توجه کنیم، اصل صدور مجوز برای فرد فاقد پروانه یا مجوز وکالت ممنوع است.

▪️مسلماً با فرض پذیرش این ادعا و برداشت نادرست از تصمیم هیات عمومى دیوان عدالت ادارى، تأسیس انبوهی از مؤسسات غیرمجاز، با سوابق خاص چند سال اخیرشان، زیر چتر یک مرکز و آن‌هم باوجود این تعداد وکیل در کشور، امتیاز محسوب نمی‌شود و حتی اعضای مرکز امور مشاوران نیز راضی به تخلف از قانون و اصول و آن‌هم با پذیرش و تزریق تبعات چندسالۀ این مؤسسات به نهاد خود نیستند.»