بازداشت متهم

رئیس قوه قضاییه: بازداشت متهم با هدف جمع‌آوری اسناد و مدارک ممنوع است/ به دنبال اقدام «جهشی» برای جذب نیروی انسانی هستیم

حجت‌الاسلام رئیسی، در گردهمایی قضات دادسرای عمومی و انقلاب تهران گفت:

🔸ما قاضی را مهندس اجرای قانون می‌دانیم.

🔸این‌که یک قاضی از صبح تا ظهر کار‌های روتین را انجام می‌دهد، بسیار خوب است، اما یک‌سری کار‌ها خاص و ویژه هستند؛ گاهی کسی در راهروی دادگستری است که شما وقتی که صبح به سر کار می‌روید، می‌بینید که وی آنجاست و هنگامی که دارید خارج می‌شوید نیز همچنان او را می‌بینید؛ اگر از وی بخواهید که مشکلش را بیان کند، کاری ویژه انجام داده‌اید.

🔸 توان خود را مضاعف کنید. آن توان اداری که برای انجام کار‌ها می‌گذارید قابل قبول است، اما من می‌خواهم یک مایه مضاعف علی‌رغم کمبود‌ها بگذارید.

🔸 به‌دنبال این هستیم که نیروی انسانی را در حوزه اداری و قضایی افزایش دهیم. به معاونت نیروی انسانی تأکید شده که در این زمینه یک اقدام جهشی انجام دهید.

🔸 هر روزقبل از شروع کار به لیست زندانیان نگاه کنید؛ وضعیت آن‌ها را بررسی کنید و حتماً در مواردی که قانون اجازه می‌دهد، از مجازات‌های جایگزین استفاده کنید.

🔸 قضات باید دقت بیشتری در صدور حکم بازداشت و حبس داشته باشند و به‌سهولت نباید دستور بازداشت داد؛ مگر در مواردی که قانون اعلام کرده است و چاره‌ای وجود ندارد.

🔸 بازداشت افراد به‌منظور جمع‌آوری ادله ممنوع است ابتدا دلایل را جمع‌آوری کنید سپس در صورت ضرورت حکم دستگیری صادر کنید.